Jaderná věda odhaluje podvody s potravinami
Když běžní spotřebitelé nakupují potraviny, nemusejí vždy odhalit podvod, i když si budou pečlivě číst etikety. Podvod s potravinami lze definovat jako jakékoli úmyslné jednání s cílem ...
V první polovině devatenáctého století bylo bělochy osídleno především východní pobřeží Severní Ameriky, na západním pobřeží se začala rozvíjet Kalifornie. Dostat se na druhou stranu bylo značně obtížné – cestovat po souši znamenalo utkat se s indiány a překonat hory dosahující výšky 4000 metrů, využití lodní dopravy vyžadovalo přechod šíje v nemocemi zamořené Panamě, nebo se dala obeplout Jižní Amerika, což byla nebezpečná cesta trvající nejméně dva měsíce. Potřeba rychlého spojení obou břehů se ukázala nezbytnou již při kalifornské „zlaté horečce“, která vypukla v roce 1848.
V této situaci přišlo několik nadšenců s návrhem postavit napříč Severní Amerikou železnici. Východní osady měly vybudované železniční tratě až k řece Missouri, na západě v Kalifornii však nebyl ani metr kolejí. Při hledání vhodné trasy nakonec kongres přijal návrh inženýra Judaha, který vyšel z návrhu kalifornského horníka Stronga. Společně s ním a s dalšími pak proběhl v roce 1861 pětiměsíční průzkum trasy v horách Sierra Nevada. Téhož roku šel plán ke schválení do kongresu.
V roce 1861 vypukla v USA občanská válka. I ona zdůraznila nutnost efektivního spojení obou pobřeží. Již následující rok proto kongres přijal a prezident Abraham Lincoln podepsal „Pacific Railroad Act“, který určoval vládní dotace na vybudování železnice: ve snadném terénu to bylo 10 tisíc dolarů, ve vyšších polohách 20 tisíc dolarů a v horách 30 tisíc dolarů za kilometr postavené tratě.
Prvních třicet kilometrů ze Sacramenta vedlo relativní rovinou, dále však čekaly hory. Přes 4000 m vysoké, se stoupáním od 45 stupňů do pravého úhlu, s řekami v průrvách až 600 m hlubokých. Judah zjistil, že bude nutné vybudovat v žule 15 tunelů a řadu mostů. Těžkou a nebezpečnou práci v obtížných podmínkách v horách prováděli zejména čínští dělníci, pracovalo jich tam až 40 tisíc. Hodně jich během výstavby trati zemřelo. Skutečný počet obětí je neznámý, nikomu nestálo za to jej zjišťovat. Ví se jen, že v jedné zásilce odesílané do Číny bylo 10 tun lidských kostí!
Nakonec toho měli dost i trpěliví Číňané a 2 000 jich vyhlásilo stávku. Nechtěli moc: 40 dolarů měsíčně, omezení pracovní doby na 10 hodin denně, zákaz bičování dozorci a povolení opustit pracoviště, když se rozhodnou jít pracovat jinam.
Stavbyvedoucí Crocker, člen skupiny Big Four, zlomil stávku hladem, když zastavil dodávky potravin do hor. Stávkující Číňané byli odříznuti v nejhorší části pohoří, bez jídla, bez naděje. Navíc Crocker pohrozil, že jim bude účtovat ztracený čas dozorců a potahů.
Silnou vedoucí osobností stavby byl jeden za zakladatelů společnosti, také člen Big Four, guvernér Stanford; ten díky svým známostem zajišťoval dodatečné finanční prostředky od federální vlády. Například i tím způsobem, že zorganizoval skupinu geologů ochotných vypracovat „výhodný“ posudek. Podle něj měla i první část trati od Sacramenta vést v horách. Na jeho základě pak společnost mohla požadovat „horské“ dotace.
Společnost Union Southern Pacific Railroad i „spřízněné“ společnosti vytvořené pro maximalizaci zisků ovládl Dr. Durant, hlavním inženýrem byl generál Grenville M. Dodge, vedoucím výstavby Jack Casement. K povinnostem posledního patřila nejenom starost o hřeby a kolejnice, ale například i postřílení zábavních podnikatelů neplatících společnosti nájem z používané půdy. Na této části trati pracovali převážně Irové, bývali vojáci z občanské války (z obou znepřátelených armád) a v Utahu téměř výhradně Mormoni.
Dr. Durant prakticky využil svoje pravomoci pro taktické manévrování s rozhodnutím, kde bude transkontinentální trať navazovat na již existující linky. Skoupil akcie společnosti Mississippi and Missouri Railroad a vzápětí Union Pacific ohlásila, že její trať bude napojena na tratě této společnosti. Její akcie automaticky zmnohonásobily svoji hodnotu, vždyť ziskovost tratí připojením na transkontinentální obrovsky vzroste. Dr. Durant vyšel zájemcům o akcie vstříc a za současné ceny jim je prodal. Současně nakoupil akcie společnosti trati Cedar Rapids and Missouri Railroad, jejichž ceny naopak klesly.
Po ukončených nákupech a prodejích Durant a tím i Union Pacific změnila názor a zveřejnila, že její trať bude napojena na linky Cedar Rapids and Missouri Railroad. Akcie obou společností prošly příslušným trendem a Dr. Durant opět za vysoké ceny prodával a za nízké nakupoval. Aniž by postavil metr trati, Durant na projektu železnice vydělával obrovské částky.
Státní dotace byla určena na vybudovaný kilometr železnice, proto se každá společnost snažila postavit co nejdelší úsek a nespěchala s určením styčného bodu. Obě společnosti měly zavázané politiky a tak i toky finančních prostředků během občanské války v letech 1861-1865 byly nepřehledné. Vláda měla jiné starosti než kontrolovat finance. Až když nový prezident generál Grant pohrozil zastavením vyplácení subvencí, vynutil dohodu obou společností na stanovení styčného bodu. Stal se jím Promontory Summit v Utahu. Po sérii kritických článků v tisku došlo i k vyšetřování nestandardních toků peněz.
Když běžní spotřebitelé nakupují potraviny, nemusejí vždy odhalit podvod, i když si budou pečlivě číst etikety. Podvod s potravinami lze definovat jako jakékoli úmyslné jednání s cílem ...
V rámci iniciativy Horizon Europe vznikl výzkumný a vývojový projekt Shift2DC, který bude zkoumat výhody stejnosměrného napájení. Tento ambiciózní program EU je aktuálně v 10.
Srdce naší planety se posledních 14 let otáčí nezvykle pomalu, potvrzuje nový výzkum. A pokud bude tento záhadný trend pokračovat, mohlo by to potenciálně prodloužit pozemské ...
O osudu Golfského proudu rozhodne "přetahovaná" mezi dvěma typy tání grónského ledového příkrovu, naznačuje nová studie. Odtok z grónského ledového příkrovu by ...
Nově nalezená antičástice, zvaná antihyperhydrogen-4, by mohla být potenciálně v nerovnováze se svým částicovým protějškem, což by mohlo poodhalit tajemství původu našeho ...